0139 - reverse

Everyday was a gift for me. Just like yesterday, today, now and present. Hmm, I don't want to discuss about past anymore but it just too sweet when we remembering our past while tears flow automatically even you're unwanted for it. That's happened to me. You need to know your past even its hurt. But absolutely yeah its hurt. Too much. Even when the person whom close to you before now just another stranger in your life. Please, I don't want that happened to me again. Berbalik kepada poin utama, mengingati masa lampau amatlah perit berbanding kedukaan sebenar. Aku tak tahu lah kenapa boleh tergerak hati nak scroll benda-benda lama macamni. Baca balik apa yang kita lakukan dua atau tiga tahun lepas dahulu. Apa yang pasti terlalu banyak kenangan itu tetap kenangan atau direpublish untuk tujuan masa hadapan. Aku terbaca something taw then aku mula berfikir, dulu kita rapat sangat tapi sekarang apa cerita. Kau ingat aku lagi ke. Terkadang tu aku rasa macam nak benda tu berlaku lagi tapi aku sedar itu semua hanyalah ilusi semata-mata. Aku selalu ingatkan diri aku jangan over sangat kalau melibatkan hal perasaan. Hari ke hari aku belajar bagaimana menangani perasaan aku yang dahulunya terlampau over. Dan sekarang aku rasa seimbang. Meskipun sesetengah perasaan itu dipendam atau diluahkan atau dilepaskan begitu sahaja. Kita ni manusia. To err is human. Pepatah Inggeris yang bermaksud setiap manusia pastinya akan melakukan kesilapan. Yeah, its one of my favourite motivational quotes. Nak tahu macamana cara aku move on? Aku pergi kat Google Search Image then aku taip lah motivational quotes ke heartbroken ke friendship ke lepastu image nya aku download and save dalam pendrive. Siapa pernah pinjam pendrive aku pasti akan berasa semak akan image-image yang berbentuk quotes. Setiap malam aku perhati satu persatu image-image yang aku download tu dan aku hayati ayat-ayat itu. Seriously, kau akan rasa diri ini sentiasa positive. Ada certain image yang aku create sendiri and quotes sendiri. Ayat yang selalu aku cakap tapi mempunyai maksud yang berbeza. Ni lah cara aku move on selain aku kuatkan hati untuk tetap tabah dan terus tabah sambil melupakan hal itu paling tidak pun, aku ketawa-ketawa tentang soal merepek bersama kawan-kawan. Tidak lupa juga, aku berdoa kepada Allah S.W.T supaya kuatkan diri ini untuk menghadapi rintangan-rintangan yang mendatang. Jujurlah aku cakap, siapa yang berada kat tempat aku mesti rasa macam tak sanggup. Well, this is what we called it as life right? Haa, ade lagi satu, janganlah kita menjadi seorang yang terlalu mengharapkan orang lain. Kalau ye pun sampai bila mesti macamtu? Kita kena ingat nanti kita kat tempat lain kita keseorangan. Kalau kita asyik sangat bergantung harap kepada orang lain, Allah S.W.T macamana? Bergantunglah harapan kepada Allah S.W.T. Kalau awak dekat dengan Allah S.W.T, Allah S.W.T pun dekat dengan awak. Hubungan antara makhluk dengan tuhan itu sangat penting. Kita ada pegangan. Mengapa tidak kita mengamalkan suruhannya serta meninggalkan segala larangannya. Sebab tulah aku tak salu sangat gantung harapan kat kawan-kawan ke apa sebab aku tahu Allah S.W.T sentiasa kat sisi aku walau apa jua keadaan berlaku. Mungkin imej aku bukan seperti ustazah yang pakai niqab itu semua tapi aku masih dikurniakan akal yang sempurna. Terkadang bicara aku dihiasi dengan perkataan kesat. Kerana apa. Kerana sabarku tidak setabah Nabi Muhammad S.A.W yang mampu bersabar terhadap orang ramai mengejinya sewaktu menyebarkan dakwah sewaktu zaman sinar Islam menuju ke puncak. Aku cuba mencontohi sifat-sifat terpuji Rasulullah. Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit, kan? Aku cuba buang apa yang buruk dalam diriku ni. Bukan senang nak merevolusikan diri ini dalam sekelip mata. Ada ke orang mampu mengubah diri mereka dalam sekelip mata. Ade keeee. Lately, aku semakin lantang menyuarakan pendapat aku meskipun endingnya aku salah. Biarlah. Kadang-kadang kita kena bersuara untuk elak diri ini dipijak. Tapi aku pelik, kalau kau berada kat tempat aku then kau kena hentam kaw-kaw, agak berapa saat boleh bertahan? Bila aku buat balik macamtu tahu pulak melenting. Sudahlah aku malas nak bicara perihal itu kembali. Bendah dah berlaku. Biarlah. Aku bukan jenis pengungkit. Cukuplah sekadar ingatan dalam kepala. Kemudian, minggu ni aku ada story nak share kat sini. Aku jadik pengedar jap kat sekolah. Hahahaha ce teka pengedar ape. Ye weh macam-macam perisa aku bagi kat budak batch aku. Its all free of charge. Diorang suka. Ade banyak lagi stok kat rumah. Pergh, tak macam gile plak an. Takdela, aku edar asam je. Asal jumpe orang je, dah familiar dengan soalan ni,"Kau suka asam tak?" "Kau makan asam?". See betapa gila merata aku tanya diorang. Biasa asam diorang makan mase bosan kan. So apelagi take chances la. Lagipun free woi sape taknak kan. Hehee. So sape nak asam? Meh aku pos kat korang. Kalau ade la. Tapi ah available for my friendsss only. Kiwak ah over betul aku ni hahaahaha. Eh aku nak bagitahu ni, ni haa kawan aku nak buat sales namanya Independent Clothing Store dekat sekolah aku masa hari kokurikulum, SMK Dato' Penggawa Barat. Aku taktahulah kerja apa gila kali ni dia nak buat. Tapi kalau korang berminat nak beli local brand yang sangat rare. Come join us. Keep calm and support our local brand. That's all. Thanks for read and wish you have a nice day. This morning I'm gonna having Hari Perbincangan Akademik with parents in school. Yeah, wish me luck.