0130 - field

Hari itu tidak seperti sebelumnya, aku terus melangkah ke dewan tanpa menegur sesiapa. Hati aku sakit. Tiada siapa mendengar aku menjerit di sudut ventrikel kanan. Tiada siapa. Apa yang aku nampak dunia aku sunyi sepi gelita. Jauh di benak fikiran, aku rasa macam nak letupkan kepala aku. Sakit yang teramat sangat. Mencucuk aku dibuatnya. Ruang masa terhenti sebentar. Hari ini, aku betul-betul terkesan akan tindakan ataupun bahasa kasarnya layanan dari dua orang kawan aku. Aku cuba senyum dekat diorang tapi diorang buat macam tak nampak dan aku macam orang asing di situ. Aku cuba menjauhi mereka dan aku biarkan mereka jalan di hadapan aku. Langkah demi langkah membuatkan kedua kaki aku semakin lumpuh. Kebetulan masatu baru habis discuss pasal program ke Bandung something like that dengan teacher Norani then masuk kelas lambat sikit. Masa tengah naik tangga tu, aku cuma harap satu dalam hati aku, letak beg kejap then pergi tandas jap. Mata aku betul-betul dah bertakung ni. Hmmmm tapi malangnya cikgu masa pertama dah chop dulu. Kalau cikgu tu belum masuk kelas lagi memang dah lama aku cabut pergi tandas jap. Tunggu punya tunggu masa habis, aaargggh aku dah takboleh sorok. Aku merenung jauh gunung yang terdapat di sekitar kawasan pemandangan tingkat empat blok Intelek. Sungguh sayu hati aku masa tu. Entah apa yang merasuk aku sampai membe sebelah tegur aku, 'woi pehal tenung nasib ni woi'. Hahahaha baru aku sedar pen yang aku pegang tadi masih belum ada secalit dakwat yang aku tulis di buku. Time tu baru aku sedar, aku berkhayal sebentar tadi. Then aku pun apa lagi lincah ar siapkan kerja sekolah. Cikgu nak jugak buku tu dihantar harini. Pergghh nasib baik aku sempat catchup homework. Then settle. Lepastu subjek sivik pulak. Pastu rehat sesah dua roti and soya then naik ke kelas. Ahhh bantai aku tak ingat bila masa aku keluar dari kelas tu. Tapi memang cun gila masa aku pergi kat tandas, orang takde. Masuk tandas, aku toleh kanan, aku pandang cermin, sumpah aku rasa macam nak nangis. Ni bukan diri yang aku kenali sejak dahulu lagi. Kat depan cermin tu aku nangis puas-puas. Aku salahkan diri aku atas semua yang berlaku. Aku macam nak tumbuk cermin tu tapi bila difikir-fikir balik bodohnya aku sampai nak cederakan diri. Then aku amek masa cooldown diri aku. Seriously sepanjang aku nangis tu elok pulak tandas line clear takde orang. Gila habis meroyan aku dalam tu. Then taklame kendian, kaddy pulak tetibe sergah masuk. Pergggh terkejut beruk dowh aku. Naseb baik aku dah standby nak keluar tandas. Aku pandang kiri kanan line clear so nice dah macam pengganas carik mangsa pulak ek. Hahahaha demmm. Then, I sit back to my seat and finishing all the works that I've left before. Aku taktahu la kalau membe sebelah aku perasan at that time muka aku memang merah gila. Gila pekat siak. Aku amek masa makan jap sekejap. Kepala aku betul-betul dah sakit gila lepas nangis tadi. Bengal gaban. Tawu-tawu je aku bangun diorang dah bla pergi kelas agama kat makmal bawah. Nasib baik membe sebelah teman. Masa aku tengah tunggu kawan aku siap-siap, aku bersidai kejap dekat koridor. Aku nampak dua orang kawan aku tu kat depan bilik guru. Aku tengok je diorang. Dalam hati aku cakap 'rindu sehh nak berborak dengan korang'. Tapi apesal aku rasa jauh dengan korang hmmm mungkin ni perasaan aku je ni kot. Aku taktahu ar ape kena tetibe lak aku rase macam nak nangis eeerggghh kenapa siot aku ni. Aku rase diorang taknampak aku kat atas then before aku turun bawah, aku sempat senyum and masetu jugak airmata aku pelan-pelan keluar. Rindu siak. Tapi entahlah rasa macam awkward nak gurau-gurau macam dulu. Then rush pergi kelas agama sebab kawan aku yang kat bawah tu dah terjerit-jerit suruh masuk makmal bawah. Siapa entah tu kan hahahahahaha. Masa kat kelas agama, aku cilok-cilok buat homework sejarah hihii. Mati-mati siak aku ingat cikgu sejarah kat dalam kelas rupa-rupanya cikgu sejarah mc. Yahooooo!!! Masa kat kelas agama aku tidur lama dalam seploh sebelas minit macamtu? Hahahaha aku memang suka tidur if aku tkde pape nak buat. Hobby sejak dahulu. Sape kenal aku mesti tahu yang aku ni memang kuat tido. Lalalalaala. Berbalik kepada soal kenapa aku nangis biarlah masa yang menceritakan segalanya. Aku ada share something dengan sorang kawan aku ni taw, aku percaya dekat dia. Dia tempat aku luahan perasaan. I believe her and I know she understanding me sometimes hopefully she kept her promises. Habis sana kunci sana. Tiada terburai lagi isinya. Susah aku nak percayakan orang sebenarnya. Percaya yang betul-betul bukan sekadar mainan kata atau janji. Aku yang sekarang dah tak macam dulu. Dulu aku happy je wei. Aku baru prasan dengan perubahan aku apabila ada membe aku cakap 'beb apesal kau sekarang ni senyap je kau ok ke' tulah ayat yang masih terngiang-ngiang kat telinga aku. Hingga saat ini pasti aku ingat setiap butir perkataan tu. Tak mungkin aku lupa. Yappss, aku perlukan waktu bersendirian untuk berubah. Aku kurangkan bercakap. Aku taknak tersilap cakap lagi. Sungguh aku menyesal hingga ke hari ini apabila aku mengingati masa-masa lalu aku dipenuhi dengan 'mencarut' 'memaki' dan sebagainya. Kalau dapat patah balik masa lalu kan best, aku buang semua tu dan aku hias dengan perkataan yang indah. Tapi masa lalu takkan kembali. Apa yang ada ialah sekarang, esok, lusa dan seterusnya. Dan kita perlu terus maju ke hadapan dan ke hadapan bukan ke belakang.